Halve van Katwijk

foto katwijk

Dat was een heftige halve. Maar ook wel eentje voor m’n top 3. Goed georganiseerd en veel meer natuur dan verwacht.  Door de duinen en een landgoed, langs poeltjes, over een hoge houten brug. Op en neer over schelpenpaadjes. Regelmatig even steil omhoog maar dan ook weer roetsj naar beneden.

De eerste 15 kilometer doe ik alsof ik ‘gewoon’ aan het damlopen ben, net als de week ervoor. 4.40-4.45 min/km. Geen probleem. Mede gestimuleerd door vlaggers die me kunnen vertellen dat ik tweede dame loop. Dan is de best wel brandende zon op ene veel minder een probleem. En de realisatie dat ik sinds februari 2014 geen halve meer heb gelopen. Werd wel hoog tijd zo in de marathonvoorbereiding.

Voor het eerst een mule bar apfelstrudelgelletje. Blijft goed zitten. Het gaat wel heel lekker….PR?…even aanzetten. Ik doe het allemaal in m’n up maar de tussentijden zijn veelbelovend…. Met 15 km het strand op…

Ik was al gewaarschuwd. Tegen wind, ik zoek een stabiel tempo en hard zand op. En merk dat ik terugzak. Is goed. Gewoon 1 tempo zoeken dwing ik mezelf. Niet opgeven. Alles in voorbereiding op de marathon. Geen stress.

Op zoek naar het hardste zand stap ik in een vette golf. Grmbl. Het is wel een eind zeg. En ik had juist het gevoel dat ik hier ging terug scheuren.

Een dame haalt me in op 20 km. Flauw…Hey, is dat niet Julitta? Even grmbl maar ook, laat maar gaan. Ik begin leeg te lopen…had toch iets beter kunnen verdelen misschien. En dat lage gewicht van mij…heeft dat z’n invloed?

Verstand op 0 en gaan!… Mul zand aan het einde en een keerpunt zodat we nog maar 100 meter over de boulevard lopen. Wat voelt dat lekker zeg. Hard beton.

Op een zonnig plein finish ik. U bent derde dame roept iemand me na. Mooi. Om verrast te worden bij de prijsuitreiking. Er is alleen prijsuitreiking op leeftijdscategorie. En daarin ben ik eerste. Met een goed gevulde envelop en een mooie bos bloemen loop ik met een glimlach door zonnig Katwijk naar de parkeergarage.  Net geen PR maar wel weer ontzettend lekker gelopen. Mooi dorp is Katwijk! En achteraf krijg ik van de experts te horen dat je op dit parcours 5 minuten van je ‘normale’ tijd af mag trekken. Da’s op ene een PR-verbetering van ruim 4 minuten. Niet onaardig;-)

eerste plek

Geef een reactie

