Twee weken twee loopjes

bij de start van de marquetteloop

bij de start van de marquetteloop

Al een hele tijd zet ik leuke loopjes op de kalender met inschrijfdeadline. Om vervolgens te constateren dat er meer leuke dingen in het leven zijn… en de loopjes door te strepen. Tot vorige week: midzomernachtcross op een vrijdagavond in het Amsterdamse Bos. ‘Die is echt leuk!’, vertelt iemand me. En het Amsterdamse Bos daar houd ik wel van. Met Pasen was het ook geslaagd. En verhip, met een beetje passen en meten past hij in de agenda.

Wel een volle regeldag en ’s avonds nog ‘even’ naar het afzwemmen van m’n jongste. Met een rok over m’n tight lijk ik net een normale zwembadmoeder en na de trotse felicitaties kan ik snel de A9 afzakken voor de 10km om 2115 uur. Strak gepland….

Hier een iets andere drukte dan dat paasloopje. Wat een volk en wat een happening. Wel een gezellig sfeertje. Zonder wilde plannen van start. En dat eigenlijk tot de finish volgehouden. Blik recht vooruit, slingerend over steeds duister wordende bospaadjes. Grappige opmerkingen van vlaggers. Een bekende die enthousiast groet en een Ajacied van een jaar of 10 die me vlak voor de finish inhaalt. Iedereen enthousiast. Leuk. Die laat ik graag voorgaan.

In de schijnwerpers finishen. Het licht valt nu toch wel heel snel uit. Geen goede eindtijd maar ook geen slechte. Prima voor de omstandigheden.

In de daarna volgende week zak ik wat in. Ik word begeleid door een diëtiste met wie ik aan het ontdekken ben wat bij mij past. En dat blijkt op dit moment nog minder dan het vrij strenge dieet dat ze me heeft opgelegd. In de intakeperiode is bovendien bloedarmoede en laag vitamine d ontdekt. De zware staalpillen zijn niet bepaald een pretje voor lopers… De trainingsweek is mede daardoor niet je van het.

Met wat rustige uurtjes en yogasessies leef ik naar loopje twee toe. Het loopevenement van Heemskerk: de Marquetteloop. Lekker 7 km. Het Amsterdamse Bos heeft me een kick in m’n zelfvertrouwen gegeven. Die benen gaan nog steeds wel. Maar blijft spannend. Wat een feestje om zoveel bekenden bij de start te zien. En langs het parcours is het ook een en al hoi, hoi. Leuk!

De Noordermaatweg tegenwind na 2,5km is altijd even slikken. En ook daarna draai je nog een keertje tegen. Met de vochtige warmte, pak ik de spons dan ook gretig aan. Het is best benauwd. M’n tempo ligt lekker. Zo’n beetje van 4.45 op de cross naar 4.30. Niet heel diep maar gewoon goed. Voordat ik het weet passeer ik al de 4, loop de Kerkweg in en draai met een lusje de Marquettelaan in. Over de finish in 32.05.

Dat is 3 minuten van m’n oude tijd. Ooit een van m’n eerste loopjes hier. Die is in ieder geval binnen:-) En wat leuk om al die bekenden na de finish te zien. Ik moet door naar een feestje in Nieuwegein en moet me echt lostrekken. Wat een vertrouwde goede sfeer. Ook op de baan de dinsdag na de loop wordt er nog flink nageboomd. Ik merk dat ik lekker hoog in m’n energie zit. Geen herstel nodig. Dat betekent dat er meer in zit. Mooi!

Lekker uitrusten in de vakantie straks, goed  bijtanken, m’n vitamientjes en ijzer weer op niveau en ik ben straks helemaal klaar voor de start van m’n marathonschema.

Die laat je toch winnen! Knap hoor.

Die laat je toch winnen! Knap hoor.

finish in de schijnwerpers naar binnen

Geef een reactie

