Nieuwe verslaving

team

De zomerse Bosloop in Schoorl deed ik ooit in 2011 toen ik net begon te lopen. Best leuk dat lopen dacht ik toen. Gezellig vanaf het klimduin. Wel pittig maar leuk om jaarlijks te doen. Het duurde tot 2014 tot ik er weer aan toe kwam. Maar wat een genieten telkens weer. Drie keer gedaan deze zomer. De eerste keer met hoogzomers weer. Na 4 km als eerste dame over de streep, vond ik het best. Veel gezelliger om met stoere Peter, Ingeborg en Jan op het terras te zitten:-)

De tweede keer was mijn belangrijkste doelstelling: 8 km lopen. Dat bleek geen enkel probleem. Misschien zelfs iets te veel genoten. Na afloop nog een paar keer het klimduin op en af gerend met de kinderen. De derde ging ik daarom voor full force. In m’n uppie, met regen in de auto en een graad of 18. Het betere lopersweer. Parcours kan ik bijna dromen. Omringd door geurig bos, hei en zandhellingen: een stevige start, lange rechte asfaltweg en daarna wat gemene hobbels. Eindigend met een lange steile afdeling. ‘Kijk uit, kan glad zijn’, is de waarschuwing.

Mentaal wat onzekere start. Wat doet het lichaam? Zit er nog wel pit in na de vakantietijd? Af en toe moest ik m’n ademhaling echt terughalen.

Net onder de 20 op de klok bij het eerste rondje. Kijk dat gaat lekker! En dan merk je dat je het rondje kent. En daarnaar kan lopen. Gelukkig op 50 meter voor me een man met een wit shirt en hetzelfde tempo. Mooi baken. Ik stimuleer mezelf tempo te maken. Vorige keer wist ik dat ik iets te relaxed finishte. En dat tempo zit er best in. Fijn. Op de steilste helling kom ik steeds dichter bij hem.

Maar dan word ik opeens ingehaald door een jong jochie dat met grote stappen klimt. Ik vertraag. Irritant! Probeer mijn focus weer te vinden. Gelukkig: daar is de helling naar beneden. Glad? Boeien! Ik geef gas. Vliegen! En finish helemaal zen als tweede dame in 41:32. Wat een mooie zomerloopjes! Ik ben helemaal klaar voor de meer vlakke kilometers tijdens de Pierloop en misschien de Dam tot Dam.

Geef een reactie

