Idylle langs de Ratzeburger See

04_RatzeburgerSee

Duitsland. Even schakelen. Niet meer Engels praten. Meer regeltjes. Langs de Ratzeburger See de ene dag naar het noorden. En de andere naar het zuiden. Over een keurig onverhard bospad langs het stille water. Ondanks een nachtelijke hoosbui geen plassen te bekennen. Dan een bord ‘Baden auf eigene Gefahr. Der Buergermeister.’ Bedankt voor de tip:-) In Denemarken was er nooit toezicht. Als wij dichtbij waren zwom Stine zelfs al zonder bandjes. Hier is het zachte zoete water oneindig ondiep vanaf het zandstrand. ‘Ach, wel duidelijk’. Het bos voelt oud aan. Zonnestralen piepen door de hoge bomen. Een rood eekhoorntje met een mooie pluimstaart schiet over het pad. Wijngaardslakken gaan iets trager. Mijn gedachten dwalen af naar de bosloop in Schoorl. De klimmetjes richting Ratzeburg zijn soms net zo pittig. Even ademhaling oefenen.

Dan, een luidspreker vanaf het water. ‘Ruhig’, ‘langsam’ meen ik te horen. Ik probeer tussen de bomen door wat op het meer te ontdekken. Niets. Het stadje nadert. Meer ruimte. ‘Ah’, roeiers. Die had ik hier niet verwacht zo op de vroege ochtend in de stilte. Instructie is duidelijk belangrijk.

Na het gele kalkstenen gemeentehuis draai ik een centrumstraatje in met jaren ’60 beton. Een rode bakstenen donkerte in de verte. Ik geloof het wel (al hoor ik achteraf dat ik dé dom gemist heb). Veertien kilometer is genoeg voor deze ochtend. Terug door het bos met tegengestelde mooie doorkijkjes. Bosreep met heuvels aan de overkant.

Af en toe een plukje vrijstaande vakantiehuizen en wat zeilbootjes in een minihaventje. Toch meer een toeristische bestemming dan verwacht. Logisch. Mooie plekken trekken mensen.

Klaar. Drie keer per week gelopen in deze drie weken vakantie. Mijn oude hardloopschoenen verdwijnen in de prullenbak van Naturcamping Buchholz. Komende dagen een kleine looppauze. Op bezoek bij mijn vriendin en familie in Greisfwald. Zaterdagochtend weer lekker de duinen bij Heemskerk in. Het leven is zo mooi als je de luxe hebt telkens nieuwe ervaringen op te doen. Lopen in Denemarken en Duitsland was een warme bedoening dit jaar. Ideaal voor duurlopen en af en toe intervalletje. Prima voor vakantie. Die snelheid komt wel weer. Het lijf voelt goed in ieder geval.

Hoe lekker het wel niet was om bijvoorbeeld na een lange – overigens super- dag Legoland nog een uurtje tempo te maken over graspaden en langs korenvelden. Begroet door een eenzame fietser met de schemering in zicht. Luxe!

Een gedachte over “Idylle langs de Ratzeburger See

Geef een reactie

