Gezapig door Zuid-Jutland

DSC06176

Mokkabruine kalfjes met ronde oren komen nieuwsgierig dichterbij. Een buizerd landt vlak naast me op een paaltje. Een grote groene pad blijft rustig liggen terwijl mijn voet 5 centimeter naast hem landt. Dat is duurlopen in Zuid-Jutland. Vredig. Een beetje gezapig. Maar wel met die mooie vergezichten die het platteland zo mooi aken. Stroompjes, hoog gras, een sluis met een doorkijkje door de dijk naar het wad en een oneindig blauwe lucht met een enkele cumuluswolk in de verte. De lucht staat stil. Het is hoogzomer. De vierkante domtoren van het Ribe continu in de verte. Ik eindig mijn ronde van 16,5 km door het intieme oudste stadje van Denemarken voordat de toeristenstroom op gang komt. In een comfortabel tempo. Mijn horloge is alleen mee voor het mooie rondje op de landkaart straks. Kilometers over vrij liggende fietspadden en geasfalteerde landweggetjes. Denemarken op z’n netst. De Friese Millenniumlopers zouden er blij mee zijn.

Geef een reactie

