Zweetloze cadans langs de Vecht

Vechtloop

De Vechtloop kent een gevarieerd parcours. Deze grote loop met veel recreanten gaat door de oude binnenstad van Weesp, langs de Vecht tot een fort en terug. En als je zin hebt nog even over een aardig landweggetje door de polder voor een 15 of 21,1 km. We parkeren net als vorig jaar met de hele familie achter het station en volgen de Vecht langs het sfeervolle centrum. In 2013 deed ik hier een door de warmte gedwongen relaxte 10. Ook dit jaar is niet helemaal mijn weer en ook mijn darmen doen niet mee in voorbereiding. Licht suf sluit ik aan in het startvak. Even afwachten wat mijn lijf doet. ‘Genoeg verbeterd de afgelopen tijd’, bedenk ik me.

Ik prent mezelf in om m’n ogen open te houden en te genieten van het parcours. De speaker bij de start is al humor: hij vertelt ons hoe trots hij is op onze levensstijl. Wij weten wat gezond is en onderhouden ons lichaam. Is dat zo? Nou ja, wel positief begin:-) Ik sluit lekker aan in de massa. De eerste km tik ik 4.30 af. Da’s snel… De tweede 4.40. Prima. Nu vasthouden. Of niet? Ik laat me afleiden door mijn omgeving en vind het best. Zie een grappige coach die op zijn vouwfiets verspreid lopende recreanten met hetzelfde rode Gooise loopshirt enthousiast aanmoedigt met inhoudelijk commentaar als ‘zoals besproken 500 meter voor het keerpunt aanzetten!’ en ‘ontspannen lopen!’. Zijn pupillen lijken hun eigen weg te kiezen.

De lucht is strakblauw met wat cumuluswolken. De Vecht glinstert en iedereen zoekt de schaduw op van de hogere bomen. Even voor het eerste keerpunt kan ik starten met het aanmoedigen van de snelle broers Woerden. En voel me toerist. Wat een verschil met mijn constante zweetloze cadans. Michael loopt op tweede positie. Zal de eerste de 10 doen en hij de 15? Ik zal het zo horen. Ziet er goed uit in ieder geval. Daar is focus. Bij ieder waterpunt neem ik een slok water en gooi de rest over m’n rug. Zal ik bij de 10 stoppen? De energie komt langzaam terug. ‘Vijf erbij om het af te leren:-)’ Moet toch te doen zijn. Langs wat woonarkjes loop ik de polder in richting volgende keerpunt.

Eindelijk wordt mijn positie in het veld duidelijk. Met zoveel afstanden tegelijk en zoveel recreanten is het continu inhalen en ingehaald worden. Gelukkig voldoende ruimte maar geen idee wat ik doe. Dame 1 op de 15 groet ik vriendelijk. Daar kom ik niet in de buurt. Een aantal vriendelijke heren lopen me tegemoet. Nog een vrouw in zicht? ‘Nee, ik loop op tweede positie’, realiseer ik me. ‘Huh?’ Verbaasd over mezelf. Gaat het zo lekker? Zo geconcentreerd was ik niet bezig. Mis ik iemand? Bij het keerpunt zie ik wat achter me zit. Een dame op 50 meter en verderop nog één….oeps. Nou ja, 2e of 3e is ok.

Ik probeer licht aan te zetten maar maak me niet gek. Nog 3 kilometer…. Iemand haalt me in. Een man. Gelukkig:-) Op minder dan één kilometer voor de finish is het toch bal: drie haalt me in. Ik heb te weinig focus om serieus te versnellen. Op 3 seconden is ze me voor bij de finish. En beklimt kort daarna het podium boven het cijfer 2. We feliciteren elkaar hartelijk.

De Vechtloopuitslagen online noemen mij als tweede dame. Netto blijk ik namelijk 6 seconden sneller dan zij. Ik ben tevreden. Met 1.13 uur op de teller geen toptijd maar gezien de warmte, het iets langer uitgevallen parcours (15,3 ipv 15km) en mijn gestel prima. En zo’n podiumplekje, willekeurig op welk blok, daar word ik stiekem toch wel heel vrolijk van. Hele fijne bonus. En een boost voor meer. Er moet toch nog wel een leuk loopje zijn voor de vakantie. Dan ga ik daar ‘echt serieus’ lopen! En dat terwijl ik me voor de start afvroeg of het niet tijd werd voor een looppauze. Kan altijd nog! Licht verslaafd geloof ik:-)

podiumplekje

Een gedachte over “Zweetloze cadans langs de Vecht

Geef een reactie

