Vleugeltjes

Schoorl handdoekWindstoten tot 10 en flinke regen. In de auto staan de ruitenwissers te zwiepen en vragen Anja, Edwin en ik ons af waar we ook alweer aan begonnen. De mooie verhalen over een met sneeuwtapijt omkleed parcours in 2013 dringen naar de achtergrond…

In de sporthal vergeten we gelukkig al snel het petweer: gezellig kletsend met andere loopmaatjes vergeten we ook bijna de tijd. Inlopen wordt hem niet helemaal vandaag. De start is een koude natte happening. ‘Waarom wilde ik ook alweer Schoorl doen?’ Maar niet naar m’n horloge kijken vandaag. Startvakken lijken niet meer te bestaan waardoor we uiteindelijk ruim 8 minuten na de officiële start pas weg zijn. Een grote slalom volgt. Tot aan de finish haal ik mensen in.

Dat zeggende, blijkt het parcours zelfs met regen mooi en gezellig. Hard tegenwind door het bos en pal voor het laken in de open duinen. Wat wil een mens nog meer? Nou, lachen omdat je tijdens een inhaalactie in de struiken loopt. En dan net Hanneke tegen komen die zegt ‘hé, ik herkende je aan je lach.’ En Peter tijdens een gemene geleidelijk klim vanaf het Zandspoor voorbij lopen, begeleid door een knappe coachende dame. ‘In het begin moest ik even inkomen, maar nu gaat hij lekker!’, roept hij enthousiast. En live-muzikanten die ondanks de striemende regen vol verve doorspelen. En chique straatjes waar de well-to-do van Schoorl met stille cynische lach uit het raam hangt. En de NK 10km die direct op ons ‘loopje’ volgt en waarvoor het inlopen, op ons parcours, al iets anders is dan onze 12km/uur. Kortom, een uniek loopevenement.

De eerste 7 kilometer loop ik met Anja en Edwin op. Voor elkaar slalompaadjes vrij maken. En dan hoor ik ze niet meer. Ik volg mijn eigen gevoel. Een gevoel dat leidt tot een verrassende nieuwe PR: 1.45.02. Ruim twee minuten sneller. Met een brok in mijn keel finish ik. ‘Ik kan het!!’

Anja en Edwin blijken minder dan 1 minuut na mij te eindigen. Ze hebben me nooit meer gezien. Anja ook helemaal trots op haar PR. ‘De wind gaf ons vleugeltjes!’

Schoorl 2015? Misschien niet. Net te druk daarvoor.
Maar voel ik me in vorm? Ja!!
Nu lekker nagenieten en whatsappend enthousiaste verhalen delen. Meer mensen hebben lekker gelopen. Leuk!

PS Leuke handdoek trouwens. De organisatie weet hoe ze blije lopers krijgt.

Een gedachte over “Vleugeltjes

Geef een reactie

