99 bijzondere dagen

berenloop

Het begint te landen: de komende 99 dagen worden heel bijzonder. ‘ Je bent de 1e Kaptein én de 1e Bleijendaal die dit doet’, roept mijn broer enthousiast. Mijn man zag hem al van kilometers aankomen. En mijn moeder vraagt vertwijfeld waarom ik mijn lichaam dit aandoe. Om vervolgens het nieuwtje in no-time met de hele familie te delen.

Voor de vakantie heeft mijn loopmaatje Anja me overgehaald. ‘We zijn zo fit, lopen al bijna 4 jaar zo lekker. Waarom niet nu onze eerste 42,21? Iedereen doet het deze dagen. En wij kunnen het!’ Met een PR van 47 op de 10 en 1.47 op de halve hebben we onszelf al aardig bewezen….

Even googelen, oppas regelen, huisje boeken en hij staat. Op 3 november staan wij aan de start van de Berenloop, een hele marathon op Terschelling!

Sindsdien bruis ik van de energie. Ik zweefde tijdens vrijblijvende duurloopjes in Frankrijk. ‘Heuvels? Waar?’ Lekker vooraan lopen tijdens de eerste trainingen daarna. En nu start het echt. Vandaag dag 99. Aftellend naar M-dag.

In de vakantie al bedacht dat ik voor het grote genieten ga. Volgens Runnersweb kunnen we op basis van onze PR’s voor een streeftijd van 3.40 uur gaan. Not. Wij gaan voor het grote uitlopen. Met een glimlach. Gewoon m’n vier trainingen blijven doen. Dinsdagavond en zaterdagochtend interval met de groep. Donderdagavond normaal duurloopje en zondag een lange. Soms een 5e loopdag, wat krachttraining en lekker blijven fietsen en bewegen. Eigenlijk hetzelfde als altijd. Maar dan wat meer kilometers en meer samen. Gezellig!

Ik laat verder alle adviezen en reacties over me heen komen. En probeer eruit te pikken wat bij mij past.

  1. ‘Bestel een scheurkalender van Rob Veer. ‘ Ok. Done. Dag 100: schoenen kopen. Uuuh…mijn twee paar schoenen zijn nog goed. Nou ja, ik kijk wel van dag tot dag.
  2. ‘Loop de marathon op hartslag. Hou een rustig tempo vast en verbaas jezelf erover hoeveel krachten je nog hebt op 35km en wie je dan voorbij loopt.’ Klinkt als een goede reden om te testen of ik m’n Garmin goed heb ingesteld.
  3. ‘Loop duurlopen niet op kilometers maar op tijd.’ Klinkt relaxed. Ga ik proberen.
  4. ‘Eet geen gistbrood meer’. Volgens de Ayurvedische leer blijk ik een Vata te zijn. Blijkt uit een biebboekje over gezonde voeding. Met bijbehorende dont’s. Een dieet van chapati’s, dosa’s en rijst zie ik niet zo zitten. Maar wel een mooie kans om gezondere keuzes te maken en experimenteel te kokerellen. De eerste homemade ontbijtkoek met roggemeel is al gebakken. Nootjes en 72% chocola in plaats van chips en vette koek. Moet te doen zijn:-)
  5. ‘Geniet van de mooie voorbereidingstijd. Zoek leuke parcours voor je lange duurlopen op. Loop eens naar je werk. En geniet straks van het mooie Terschelling en deze bijzondere loop waarbij het hele eiland op zijn kop staat. Laat je begeleiden door live accordeonmuziek en ga op in sfeervolle afterparties.’ Dat zijn de beste adviezen!
  6.  ‘Volg mij maar’, zegt mijn trainer Martin die ook meegaat en inmiddels een aardige palmares heeft opgebouwd met marathons in onder andere Tromsø, Stockholm en Amsterdam. ‘Veel in de duinen en op het strand lopen om goed voorbereid te zijn op het pittige parcours.’ Ga ik doen. Morgen mijn eerste lange duurloop met hem. 24 km. Zin in!
Advertenties